Terug naar nieuws
Terug naar de kennisbank

Van ESG naar waardecreatie

De externe druk op ESG neemt toe, evenals het bewustzijn. Hoewel ESG kansen worden onderkend, blijven de prestaties ervan vaak achter. Een manier om onderbelichte ESG kwesties aan te pakken, is om te starten met een productvoetafdruk en toewerken naar een bedrijfsvoetafdruk.

ESG staat voor Environmental, Social en Governance. Het is een selectie van criteria of normen die iets zeggen over de sociale en milieuprestaties van een bedrijf. 

Voorbeelden van deze criteria zijn hoe een bedrijf het milieu beschermt, inclusief het beleid inzake de aanpak van klimaatverandering. Bij de sociale criteria kan worden gekeken naar hoe een bedrijf de relaties met werknemers en leveranciers beheert. Governancecriteria gaan over het leiderschap van een bedrijf en de rechten van de aandeelhouders.

 

De externe druk op ESG neemt toe, evenals het bewustzijn. Hoewel ESG-kansen worden onderkend, blijven de prestaties ervan vaak achter.

 

ESG problems

Helaas heeft ESG een imagoprobleem. Het ligt al enige tijd onder vuur, vooral omdat er een gebrek aan transparantie lijkt te zijn. Het is vaak onduidelijk hoe de duurzaamheid van een onderneming objectief en uniform kan worden beoordeeld. Dit maakt ESG kwetsbaar voor greenwashing claims. Dit betekent echter niet dat het hele concept van ESG overboord moet worden gegooid.

 

De vraag naar rapportage over duurzaamheid neemt toe. Er is behoefte aan een uniforme en gestructureerde manier om over ESG-prestaties te rapporteren. Toch blijven de meeste bedrijven achter als het gaat om het meten van hun impact op het milieu. Meer specifiek wordt zelfs het meten van hun energieverbruik vaak over het hoofd gezien. Niet toevallig zijn beide criteria ook vereist door de komende CSRD en zijn ze essentieel in elke ESG communicatie met stakeholders.

 

Het risico is dat ESG beperkt blijft tot naleving - waarbij bedrijven alleen de ESG-vakjes aanvinken. Vaak is compliance een administratieve taak waarvoor gecoördineerde middelen nodig zijn. Dit betekent dat grotere bedrijven beter presteren op het gebied van ESG-compliance, simpelweg omdat zij over de middelen beschikken. Maar als ESG beperkt blijft tot compliance, gaat er veel potentieel verloren.

 

Onderbelichte kwesties van ESG

Er zijn een paar gemeenschappelijke uitdagingen die moeten worden overwonnen om ESG te laten niet te beperken tot louter compliance, maar de basis te laten vormen voor een daadwerkelijke duurzame strategie en implementatie.

 

Waardeketen

De meeste ESG-gerelateerde risico's komen voort uit de toeleveringsketen van een bedrijf. Problemen in toeleveringsketens veroorzaken veel negatieve gevolgen voor alle drie de aspecten van ESG. Het in kaart brengen van uw leveranciers en het beoordelen van hun milieuprestaties is essentieel. De emissies die optreden bij uw toeleveranciers worden scope 3-emissies genoemd en hebben ook invloed op uw bedrijf.

 

Bedrijfsactiviteiten

Binnen uw eigen bedrijf zijn er tal van maatregelen die u kunt nemen om uw impact op het milieu te verminderen. De emissies van uw eigen activiteiten worden gegroepeerd onder scope 1 emissies. De acties om uw milieuprestaties hier te verbeteren zijn laaghangend fruit. 

 

Producten

Hoewel duurzaamheid veel nieuwe bedrijfsmodellen en producten mogelijk maakt, blijven de prestaties ervan nog steeds achter. Zowel interne als externe belanghebbenden vragen in toenemende mate om circulaire en groenere producten. Bedrijven spelen echter nog niet in op deze vraag.

Metingen

Momenteel is er geen robuuste en uniforme manier om ESG op bedrijfsniveau te meten. Bij veel bedrijven is te zien dat het meten van hun impact op het milieu nog onder het gemiddelde ligt. Dit wordt nog belangrijker gezien de komst van de CSRD. Deze rapportageverordening vraagt om een uitgebreid inzicht in de duurzame en sociale effecten van een bedrijf.

 

De weg naar succes: van product naar bedrijfsvoetafdruk

De aanpak in dit hoofdstuk pakt de eerder genoemde problemen aan en kan de milieuprestaties van uw bedrijf verbeteren. Lees hier hoe het een van onze klanten heeft geholpen: Trust.

De aanpak bestaat uit drie stappen:

  1. Begin klein, begin met een productvoetafdruk
  2. Extrapoleer om uw hele productportfolio in kaart te brengen
  3. Voeg scope 1 en 2 toe om een volledige bedrijfsvoetafdruk te krijgen

Een gemakkelijke stap om mee te beginnen is het focussen op één product.

"Door de milieu-impact van één product in kaart te brengen, word je automatisch gedwongen om te kijken naar bijvoorbeeld de toeleveringsketen en de productieprocessen ervan. Het stimuleert je om leveranciers te benaderen en te zoeken naar duurzame mogelijkheden binnen je waardeketen." 

Bovendien geeft het inzicht in de milieu-impact van uw eigen productieprocessen. Zo krijgt u inzicht in de milieu hotspots van uw eigen bedrijfsactiviteiten. Ook brengt het potentieel nieuwe bedrijfsmodellen en productontwerpen aan het licht om aan de vraag van klanten te voldoen.

Wanneer deze resultaten worden geëxtrapoleerd naar een productgroep, kan het je meer vertellen over de impact van materialen en componenten die op bedrijfsniveau worden ingekocht. Jouw producten bestaan uit verschillende materialen en componenten, die ook voor andere producten moeten worden ingekocht. Als je weet hoeveel je jaarlijks van elk product hebt verkocht, weet je ook hoeveel je jaarlijks van elk materiaal hebt ingekocht. 

Dit vormt de categorie "ingekochte goederen en diensten" binnen scope 3. Aangezien dit bij de meeste bedrijven de categorie is met significante milieu-impact, geeft het toevoegen van scope 1 en 2 al een compleet en duidelijk beeld van je bedrijfsvoetafdruk. Scope 1 en 2 gaan over uw eigen directe milieueffecten en zijn relatief eenvoudig in kaart te brengen. Met deze drie stappen loopt u dus vooruit op de regelgeving en neemt u actief controle over uw duurzaamheidsreis.

Kijk wat we voor u kunnen betekenen
Lees meerLees meerLees meerLees meer
Dit artikel is geschreven door:
Saro
Saro
Mede-oprichter
Stuur e-mailLinkedInBoek een vergadering
Dankjewel! Je bericht is ontvangen!
Oeps! Er ging iets mis bij het verzenden van het formulier.